Nieuws en publicaties

Nieuwsbrief september 2016: Een kleinere beker is sneller halfvol

Door: Jan Willem Rustenburg, Founding Partner

titel-tegels

 

 

 

 

Tegeltjeswijsheid. Ik weet het. Ontsproten uit de Rustenburg familieweek in Zuid-Duitsland. Een aantal ADHD gedreven lieden – waaronder mijn zwager en ikzelf – wilden het maximum uit de week halen. Anderen – vooral dames – predikten het motto “leise an”; we waren per slot van rekening op vakantie. Convergentie was nodig. En gedurende de week lukte dat ook zowaar. Een keertje minder de berg oprennen en een keertje minder bakken aan de Bodensee. Het recept voor een succesvolle familieweek was gevonden tijdens het doorzagen van de week. Het streven naar steeds grotere bekers die ook nog eens steeds voller moeten zijn, zien we genoeg (te veel?) in het bedrijfsleven.

Veel organisaties zitten nu midden in de fase van plannen en budgetteren voor 2017. Altijd een intensief proces waarin “harmonisatie” van doelen en middelen moet plaatsvinden. Mij valt op dat de plannenmakers juist in die periode vaak bijzonder optimistisch zijn over de mogelijkheden van het bedrijf. Het kan kennelijk altijd en alleen maar meer, groter, beter en dergelijke. Een jaartje consolideren voelt bijna als ‘verliezen’. Als Emiel Ratelband klonen lopen ze rond. Maar is 2015 eigenlijk al geëvalueerd? Hebben we de lessen echt getrokken? Zo’n kritische evaluatie is veelal een kritische confrontatie met de toekomstdroom. Ergo, een hinderlijk obstakel bij de plannenmakerij. Skippen dus.

De pot verwijt de ketel? Hmm, bepaald niet want de Gordian directie was in 2015 ook nogal optimistisch. Onze beker kwam rechtstreeks van de Oktober Festspiele, u weet wel, die literpullen. Wij zouden die wel even vol krijgen (want leegdrinken is sowieso ingewikkeld). De business ontwikkeling in Zuid-Afrika, een nieuw pand, geplande groei van de business, uitbreiding van de directie, geen plan was te gek. Nu in 2016 blijken de ambities nogal fors geweest. Na de blaren iets te goed gevoeld te hebben, proberen we daarvan te leren door het aantal nieuwe activiteiten te beperken. We willen vooral “keigoed” blijven in de reeds ontwikkelde diensten.

Spijt? Zeker niet! Het mooie van een bedrijf met de omvang Gordian is haar wendbaarheid. Met deze crew laten we niet alleen fantastische resultaten zien, we ontwikkelen ook succesvol nieuwe activiteiten. Maar… wel binnen de kaders van beschaafd opportunisme zo blijkt nu. Gordian blijkt een club die echt leert van dingen, en haar ambitieniveau een beetje kan temperen als dat nodig is. En dan de successen vieren tegen de achtergrond van bijgestelde, gezondere doelen is geweldig. Dat wens ik u allen toe! Wij nemen het komende jaar een bierpul van een halve liter; misschien zelfs 2.

En successen zijn er veel. Dat laat deze nieuwsbrief ook weer zien. Bijvoorbeeld tactische voorraadplanning bij GVB, het leveren van voorraadoptimalisatiesoftware voor Hitachi en training aan Mercedes in Zuid-Afrika op het gebied van spare parts management. Veel leesplezier!

lees nieuwsbrief

 

 

> meld u aan voor onze nieuwsbrief 

Meer weten?

Jan Willem Rustenburg
Founding Partner