Denk na voordat je je eigen distributiecentrum uit de keten schrapt

Rechtstreeks beleveren wordt steeds populairder bij goedkope commodities, zoals levensmiddelen, kantoorartikelen en gereedschappen. Allerlei interfaces met leveranciers maken directe aflevering bij afnemers mogelijk. Wat is dan nog de toegevoegde waarde van het distributiecentrum (DC)? Is direct leveren inmiddels niet goedkoper? Verandert er voor de afnemers iets aan de service die zij ervaren?

In de klassieke keten houdt een organisatieModel DC
voorraad in een DC. Klanten leggen een behoefte in en het DC levert deze behoefte uit. Bij een voorraadtekort bestelt een voorraadbeheerder nieuwe goederen bij een leverancier.

Bij rechtstreekse belevering bestelt de afnemer zijn behoefte direct bij de leverancier
en levert de leverancier direct uit. Hiermee wordt het DC overgeslagen in de keten.

Niet alleen kijken naar de kosten
Vanuit kostenperspectief zou het DC bij directe levering aan de afnemer overbodig kunnen worden. De kostentoename van de leverancier en afnemers vallen weg tegen de besparing op opslag- en beheerkosten. Weegt de kostenbesparing echter wel op tegen de nadelen van rechtstreeks beleveren? Het is wat kort door de bocht om alleen op kostenperspectief te besluiten het DC geen rol toe te dichten. Het DC speelt namelijk ook op gebied van service een rol.

De toegevoegde waarde van het DC
Ik zie vier redenen waarom je een DC beter aan kunt houden.

  • Effect op de service aan de afnemer
    Kan de leverancier dezelfde service garanderen die het DC voor haar afnemers wenselijk acht? Het DC kan beter korte levertijden garanderen omdat het dichter bij de klant staat. Het DC kan flexibeler de afnemer specifiek op haar behoefte beleveren. Kan de leverancier op afstand dit ook?
  • Model Dc 2Werklast bij de afnemer
    Niet elke afnemer zit te wachten op een constante stroom aan vrachtwagens voor de deur die gedurende de dag deelleveringen komen afleveren. Dit kost de afnemer meer tijd en geld.
  • Fysieke beperkingen van je afzetgebied
    Zijn de vrachtwagens die jouw leverancier gebruikt wel geschikt in een fijndistributiekanaal (denk aan de grootte en gewicht). Daarnaast zijn er gebieden, bijvoorbeeld in drukke stadscentra, waar het afleveren van goederen in tijd beperkt is. Vanuit een DC dichtbij is dit beter te plannen dan vanuit een leverancier op afstand.
  • Beleving van de afnemer
    Door rechtstreekse belevering heeft een DC geen zicht meer op de kwaliteit van de levering, waaronder de klantgerichtheid van de chauffeurs, verpakking en aflevervoorwaarden.

Bovengenoemde factoren vormen naar mijn idee een grote drempel om afscheid te nemen van het DC voor goedkope commodities. Het uit eigen voorraad en geconsolideerd kunnen afleveren bij jouw afnemers kan wel degelijk grote voordelen opleveren die niet allemaal direct in kosten zijn uit te drukken. Het nut van het aanhouden van een eigen DC is dus zeker nog niet verdrongen door het directe leveringskanaal.

Hoe kijkt u daar tegen aan? Houdt het DC zijn toegevoegde waarde en welke ontwikkelingen verwacht u op dit gebied?

 

Meer weten?