Nieuws en publicaties

Nederlandse scheepsbouwer ontwikkelt en implementeert servicestrategie

Damen benut enorme kansen in service

In 2006 besloot Damen Shipyards het vizier ook op service te richten. Vier jaar later beschikt het bedrijf uit Gorinchem over een professionele serviceorganisatie met 150 mensen en een portfolio serviceproducten dat de complete levenscyclus van een schip afdekt. De omzet van de servicetak groeit snel, en het plafond is nog niet in zicht. Director services Heino Westdijk: “Met service ben je nooit klaar. Service is immers geen product, maar een beleving”.

In 1969 baarde Damen Shipyards opzien met een revolutionair concept: bouwen in standaard series en op voorraad. Toen de huidige directievoorzitter Kommer Damen de scheepswerf in 1969 overnam, besloot hij het ontwerp van schepen zoveel mogelijk te standaardiseren.

Standaardisatie stelde Damen in staat om casco’s op voorraad te leggen. Die worden vervolgens in een paar maanden tijd afgebouwd tot volwaardige sleepboten, patrouilleschepen, veerboten of baggerschepen. Voor een compleet nieuw schip is de levertijd al gauw één à twee jaar, voor veel klanten geen aanlokkelijk idee. “De meeste kunnen geen twee jaar vooruitkijken”, vertelt Heino Westdijk, director services van Damen Shipyards.

Strategische keuze
Ruim veertig jaar later staat Damen Shipyards voor een nieuwe ontwikkeling die revolutionair is in de scheepsbouwindustrie. Het toverwoord is nu: Services. Heino Westdijk is in 2006 gestart met het op poten zetten van een grote, competente serviceorganisatie. “Op dat vlak liggen enorme kansen”, vertelt Westdijk. “Onze klanten in Europa zijn professionele bedrijven die geen gezeur willen over zaken als onderhoud, docking en reparatie. In Zuid-Amerika en Afrika daarentegen hebben we klanten die vaak de kennis en kunde nog niet bezitten om schepen te onderhouden volgens West-Europese standaarden.”

De strategische keuze om flink te investeren in een serviceorganisatie maakte Damen al in 2006, dus nog voor de huidige economische crisis. Die crisis bevestigt echter dat Damen een goede keus heeft gemaakt. “Een goede serviceorganisatie heeft dan een dempend effect op de conjunctuurgevoelige business”, stelt Westdijk. Lees meer:

download publicatie

Meer weten?