Nieuws en publicaties

Service Business Transformation voorwaarde voor continuïteit maakindustrie

Je moet er wel wat voor doen

Doet u al mee aan de mega trend in de maakindustrie? Servitization is het veranderproces waarbij dienstverlening het fundament van een productiebedrijf wordt en bedrijven steeds meer verdienen aan services. Service onderscheidt de leiders van de volgers. Toch ligt succesvolle transformatie niet direct voor de hand. Een mooie visie op service is één verhaal, het gerealiseerd krijgen is een heel ander verhaal. Veel maakbedrijven ervaren het transformatieproces als lastig omdat het ingrijpt op alle bedrijfsprocessen. Daarnaast leidt het traject tot teleurstelling als het niet gedreven wordt op basis van klantbehoeften maar puur is gericht op eigen gewin. In onderstaand artikel leest u wat de belangrijkste factoren zijn voor een succesvol transformatieproces.

Servitization is hip
Servitization is niets nieuws onder de zon. Waarom staat het onderwerp, dat al in de jaren 80 zijn intrede deed, nu dan zo ineens enorm in de belangstelling? Het antwoord is simpel: Service is big business! Uit onderzoek van Deloitte en de Aberdeen Group blijkt dat bedrijven vandaag de dag significante omzetten en marges maken door in te spelen op een goed geoliede service business. Zo toont onderstaande tabel uit een studie van Deloitte Research dat gemiddeld 26% van de omzet van deze bedrijven gegenereerd werd door services. En in tijden van crisis en stagnerende productievolumes klinkt dat als muziek in de oren: meer service, tevreden klanten, meer business en dus blije ondernemers!

Service business transformation

Lees meer:

download publicatie

Meer weten?