Nieuws en publicaties

Aansluiting van voorraadbeschikbaarheid op klantbehoefte

"Let's make things better" in the service supply chain

Producenten van kapitaalintensieve goederen bieden steeds vaker service contracten aan bij de verkoop van hun producten. Daarin garanderen ze aan de klant een “up-time” voor het systeem. De voorraadbeschikbaarheid speelt een belangrijke rol om die up-time te behalen. Als onderdeel van het Service Logistics Forum ontwikkelde Marcel Prakken voor Philips Healthcare een model om de voorraadbeschikbaarheid te bepalen die nodig is voor de diverse servicecontracten in de markt.

Ziekenhuizen zijn in hun primaire proces sterk afhankelijk van de medische apparatuur, zoals röntgensystemen en CT-scanners. Als het proces stil ligt kost het veel geld en kan het zelfs leiden tot gevaarlijke situaties voor patiënten. Met het aanbieden van service contracten met up-time garantie spelen de fabrikanten in op de behoefte van de klant. Om de gegarandeerde up-time te halen hebben fabrikanten een voorraad reserveonderdelen. Hoge voorraad gaat ten koste van de winst, maar lage voorraad leidt tot down-time en ontevreden klanten. Het is voor Philips Healthcare dus de uitdaging om de juiste interne targets te stellen, waarbij klanttevredenheid wordt behaald tegen minimale kosten. Lees meer:

download publicatie

Meer weten?