Communicatie; een vak apart

Doordringen tot je doelgroep is nog niet zo makkelijk

“Hé jij doet toch communicatie? Zeg dan es wat!” Het grapje van Fokke en Sukke blijft leuk. Het geeft in de essentie wel een beetje weer wat veel mensen ervan denken. Hoe moeilijk is het nu eenmaal, iedereen doet het en iedereen heeft er verstand van.

Dan trap je natuurlijk wel een beetje op mijn tenen als communicatieadviseur. De beste stuurlui staan aan wal gaat hier wel op. Want hé, hoe moeilijk is communicatie nu eenmaal, dus zo’n afdeling is eigenlijk niet zo nodig. Ja, foldertjes maken, dat kan je aan ze overlaten.

Maar hoeveel van die mooie folders hebben nu het effect dat je wilt? Zitten mensen wel te wachten op die folders? Het bereiken van die doelgroep en de boodschap aansprekend overbrengen is een stuk lastiger dan het lijkt en dan blijkt communicatie toch niet zo gemakkelijk – zelfs niet voor een communicatieadviseur.

Toch moeilijker dan je denkt

In onze niche markt blijkt communicatie ook moeilijk te zijn, zelfs als je al jaren zaken doet met de doelgroepen en je je echt wel kunt inleven in hun situaties. Zo had ik laatst nog een to the point en klantgerichte mailing gemaakt en verstuurd, al zeg ik het zelf; kort en bondig, vlotte schrijfstijl, inlevend in de dagelijkse problematiek van deze doelgroep. Kan niet misgaan zou je zeggen. Maar helaas, maar weinig mensen die de mailing openden en niemand die ook maar op een linkje klikte of contact met ons opnam. Wat ging er mis? Bereikten we niet de juiste doelgroep? Sprak de boodschap niet aan? Of denkt de lezer misschien: “Hoe moeilijk kan het zijn?” En in geval van dit laatste moet ik me de vraag stellen: Hoe kan ik de lezer laten inzien dat voorraadmanagement van spare parts, net als communicatie, een echt vak is en behoorlijk complexe materie?

 

De raakvlakken tussen spare parts en communicatie

Het vak communicatie blijkt dus meer raakvlakken te hebben met voorraadmanagement dan ik ooit had voorzien. Hoe moeilijk kan voorraadmanagement immers zijn? Iedereen doet het ten slotte. Je stemt je wekelijkse boodschappen toch ook af op wat je verwacht te gaan gebruiken komende tijd en wat je nog hebt liggen? Je zorgt gewoon dat je altijd alles op voorraad hebt, dan zul je ook niet misgrijpen.

Communicatie en voorraadmanagement, twee vakken waarvan bijna iedereen denkt het te beheersen en maar weinigen die beseffen dat het echte vakken zijn. Hoe dring ik dan toch door in het brein van de mensen die ik iets wil overbrengen? Is het een kwestie van toeval; de juiste boodschap op de juiste tijd verzenden en heb ik de juiste combinatie nog niet ontdekt? Krijgen we misschien teveel prikkels binnen en raken we immuun voor al die boodschappen? Is het middel de crux? In deze digitale tijden is een mail snel weg geklikt. Misschien is een papieren mailing wel de oplossing, wie zal het zeggen.

Hoe bereik ik nu wel mijn doelgroep?

Dat wij van Gordian bedrijven efficiënt met hun spare parts management kunnen laten omgaan en dat dat geld, tijd en frustratie bespaart is onze boodschap. Maar hoe zorgen we ervoor dat deze boodschap nu ook landt bij onze doelgroepen? Wie oh wie van de lezers kan mij verder op weg helpen? Wat kan ik doen om echt door te dringen tot het bewustzijn? Laat het me weten!

Uit de inzenders loten we iemand die een gratis consult van een uur ontvangt van één van mijn zeer kundige collega’s.

 

<a href=”https://www.freepik.com/vectors/marketing”>Marketing vector created by stories – www.freepik.com</a>
<a href=”https://www.freepik.com/vectors/business”>Business vector created by vectorjuice – www.freepik.com</a>

Meer weten?