Intelligente voorraadverhoging

Stel je zit in een restaurant en bestelt een colaatje, het is druk en daardoor krijg je pas na een kwartier je drankje. Dat duurde lang in jouw ogen, je wil namelijk niet 15 minuten zonder iets te drinken zitten. Wat besluit je te doen? Vraag je de volgende keer meteen twee glazen of bestel je een kwartier eerder, terwijl je glas nog niet leeg is? Het is niet zo dat er plotseling zin ontstaat om twee drankjes tegelijkertijd te drinken. Wat betekent; de vraag naar drinken is onveranderd. Het verschil zit hem aan de kant van de leverancier, in dit geval het restaurant. Het drankje kan namelijk niet snel genoeg geproduceerd en geleverd worden. In dit geval past de oplossing ‘eerder bestellen’ beter bij de oorzaak van het probleem.

 

Coronavoorraad
Door corona is binnen voorraadbeheer hetzelfde probleem ontstaan. Door sluitingen, beperkingen in capaciteit en transportrestricties hebben bedrijven te maken met langere en onzekere levertijden. Daarnaast is het vraagpatroon vanuit klanten ook onzeker. Veel bedrijven hebben de keuze gemaakt voorraad te verhogen om alle onzekerheid op te vangen. Een logisch besluit om de beschikbaarheid van onderdelen te blijven garanderen, maar blijf je realiseren dat voorraadverhoging via meerdere manieren kan. Er is een onderscheid tussen het verhogen van de veiligheidsvoorraad en de veiligheidstijd. Beide leiden tot een hogere voorraad, maar de manier waarop verschilt. Stel de vraag: waardoor moeten we de voorraad verhogen?

 

Onzekerheid in de vraag
De terrassen in Nederland zijn weer een aantal dagen open, maar de normale drukte is niet meteen terug. Voor terrashouders is het onzeker hoeveel gasten ze per dag gaan ontvangen en daarmee ook hoeveel ze per dag verkopen. Onzekerheid in de vraag, hoe lossen we dit op? Veiligheidsvoorraad is een extra buffer om pieken in de vraag op te vangen. Voor een terrashouder zijn dat die extra flessen in de kast of het biervat in de kelder, ze worden pas verbruikt als de vraag hoger is dan verwacht. Waarom is verhoging van de veiligheidstijd geen correcte oplossing voor deze situatie? Extra veiligheidstijd zorgt ervoor dat je eerder gaat bijbestellen, maar hierbij gaan we uit van een normale stabiele vraag. Wanneer de terrashouder wekelijks bestelt, heeft hij de voorraad i.p.v. woensdag op dinsdag binnen. Maar daardoor kan hij de piek op vrijdag, wanneer het kantoor naast hem besluit tóch deze week de VrijMiBo op zijn terras te houden, nog steeds niet aan.

 

 

Onzekerheid in de levertijd
De terrashouder staat ook voor andere problemen. Krijg je namelijk op tijd alle spullen geleverd vanuit de leverancier? Door corona worden de levertijden langer. Er zijn meer blokkades in de keten, wat tot meer onrust en onzekerheid leidt. De veiligheidstijd zorgt ervoor dat je eerder bij de leverancier bestelt. Hierdoor geef je de keten meer tijd om eventuele blokkades te overbruggen, je houdt al rekening met een eventuele vertraging. Wanneer de terrashouder zijn producten op woensdag wil hebben, moet hij eerder bestellen dan normaal, waardoor de verwachte leverdatum op dinsdag ligt. Wanneer er door oponthoud toch pas een dag later geleverd wordt dan is dat in dit geval niet erg, hij hield er rekening mee. Kiezen we ervoor om extra veiligheidsvoorraad neer te leggen, dan hebben we een te laat geleverde extra buffer. In het geval de levering een dag vertraagd is maakt het niet uit of het 10 flessen cola zijn of 1000. Op het moment dat je het nodig hebt, zit je nog zonder.

 

 

Intelligente voorraadverhoging
Het is dus belangrijk om te beredeneren op welke manier je een voorraadverhoging wil toepassen. Gaat het om een leveranciersprobleem of om een verandering in de vraag? Wees ten eerste altijd kritisch op het verhogen van de voorraden en indien noodzakelijk, zorg dat je goed begrijpt waarvoor je de aanpassing maakt. Blijf daarnaast de slimme afweging maken, eventueel hebben niet alle artikelen extra voorraad nodig of kunnen lokale leveranciers een hulp bieden. Met andere woorden: maak van een voorraadverhoging een intelligente voorraadverhoging, zeker in deze tijden.

Meer weten?

Rogier Zoun
Lead Consultant