Je service logistieke prestaties verbeteren?

"Je gaat het pas zien als je het doorhebt…"

Een bekende uitspraak van de grootste Nederlandse voetballer aller tijden: Johan Cruijff. Mede door zijn interventie gaat het Ajax dit jaar zowel sportief als financieel voor de wind. Zijn visie in het kort: Ajax kan de slag om het grote geld niet winnen van buitenlandse topclubs, waardoor goede spelers met ervaring niet naar Ajax komen. Daarom is het verstandig te investeren in het fundament van de Ajax-filosofie: een goede jeugdopleiding met bijbehorende faciliteiten. Die investeringen maakten het mogelijk dat Ajax weer wereldtoppers uit de eigen jeugd op het veld heeft staan, zoals Matthijs de Ligt en Frenkie de Jong.

 

Waarom een service logistiek expert zijn blog begint over Ajax, vraagt u zich wellicht af? Allereerst omdat hij trotse supporter is van de club uit Amsterdam, en ten tweede omdat hij paralellen ziet met de ontwikkeling van service organisaties. Door de economische voorspoed gaat het ook veel bedrijven met een service organisatie voor de wind. Dat biedt ruimte om te investeren en de prestaties (hogere uptime van de kapitaalgoederen tegen lagere kosten) te verbeteren. Maar hoe doen service organisaties dat, waar dan te beginnen, en wat kunnen we van Johan leren?

 

“Soms moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt”

Een eerste groep bedrijven doet feitelijk niets. Ze hebben geen idee hoe goed of slecht ze het doen en gaan door op dezelfde voet, omdat ze het “altijd zo gedaan hebben”. Zij wachten tot de dag dat het écht mis gaat en er teveel assets uit bedrijf zijn, om vervolgens in paniek ondoordachte en dure (herstel)acties door te voeren. “Als wij de bal hebben, kunnen zij niet scoren”, zo luidt het advies van Johan. Kortom: zorg dat je zelf aan zet bent en wacht niet af!

 

“Ik heb nog nooit een zak geld een goal zien maken”

Een tweede groep bedrijven ziet in de economische voorspoed de mogelijkheid om te investeren in de voorraad reserveonderdelen. Meer voorraad betekent immers minder misgrijpen en dus een hogere beschikbaarheid van de assets, luidt de gedachte. Het ‘afkopen’ van het gebrek aan een service logistieke visie en talent, zou ik het ook wel willen noemen. Zonde van het geld, omdat een ‘doorsnee’ voorraad voor 40 tot 50% bestaat uit niet-gebruikte reserveonderdelen en de kans op verkeerde investeringen dus groot is. “Voordat ik een fout maak, maak ik die fout niet”, zou Johan gezegd hebben. Kortom: start niet blind, zorg dat je weet waar je staat en waar de kansen voor verbetering liggen.

 

“Je moet de bal hebben om te schieten, en schieten om te scoren, maar dat is logisch”

De derde groep bedrijven weet waar het staat en waar de kansen voor verbetering liggen, of is bezig deze vragen te beantwoorden. Hopelijk behoort u tot deze groep. Gordian ontwikkelde een maturity roadmap (zie onderstaande figuur) waarmee te bepalen is waar bedrijven staan en wat de eerstvolgende verbeterstappen zijn.

 

 

Onze tactiek is simpel:

  1. Zorg eerst dat de basis (master data, visie, werkwijzen, kennis en IT) op orde is, voordat je start met het rücksichtslos ‘optimaliseren’ van en investeren in de voorraad reserveonderdelen.
  2. Als de basis op orde is, pak dan eerst de ‘quick wins’ door de voorraad te optimaliseren (slimme differentiatie in strategieën, samenwerken met leveranciers), voordat je start met innovatieve experimenten als condition monitoring en 3D-printen.

 

Toch zie ik nog veel voorbeelden van bedrijven die tegelijkertijd sleutelen aan ‘de basis’ en hun tijd ‘verdoen’ aan zulke experimenten. “Voetbal is simpel. Het is echter moeilijk om simpel te voetballen”, aldus Johan. Kortom: kijk eerst goed waar je kansen liggen en ga hiermee aan de slag! Het publiek wil vooral wedstrijden winnen, dus schíet als je de kans hebt en wil niet per sé scoren met een ‘hakballetje’.

 

“Het verschil tussen een doorsnee en top trainer? Een balletje binnenkant paal erin of eruit…”

De wedstrijdvoorbereiding zit erop, de wedstrijd gaat zo beginnen. Wat kan ik als coach (lees: service operations manager) nog doen als de wedstrijd aan de gang is? En heb ik de zekerheid dat deze tactiek (aanpak) écht leidt tot de overwinning (lees: 0% ongeplande stilstand)?

 

Helaas, de wereld zit zo niet in elkaar. Succes hangt ook af van het toeval en een beetje geluk. Een ‘Rensenbrinkje’ (of ‘Robbentje’ voor de jongere lezers onder ons) bepaalt het verschil tussen wereldkampioen worden of niet. Zo zagen we onlangs dat je alles nog zo goed voor elkaar kunt hebben, maar dat toch de hele vloot van de Boeing 737-8 MAX aan de grond staat. Had dit voorkomen kunnen worden? Waarschijnlijk niet. Door actief in gesprek te blijven met je supply chain partners, was het vermoedelijk wel mogelijk om eerder voorbereidingen voor een oplossing te treffen. “Toeval is logisch”, aldus Johan. Kortom: met een goede voorbereiding sluit je zoveel mogelijk toeval uit.

 

Tot slot…

Of ik denk dat Ajax dit jaar de Champions League wint hoor ik u tot slot nog vragen?! Persoonlijk denk ik dat ‘we’ een goede kans maken. De ploeg en tactiek zitten ‘goed in elkaar’ en een Engelse tegenstander ligt Ajax van oudsher goed, dus de finale is binnen handbereik. En dan hangt het er alleen nog maar van af of dat balletje van Frenkie de Jong binnenkant paal erin of eruit gaat…

 

 

 

Meer weten?