Logistiek van de koude grond – deel 2

“Plannen is lastig, zeker als het over de toekomst gaat”

In mijn vorige blog schreef ik dat de markt van infratechnische netbeheerders een responsieve logistiek vereist. Dit kan door de logistiek in te richten rondom de verschillende dynamieken van een werkpakket. Deze gedifferentieerde logistiek is een belangrijk inrichtingsvraagstuk, echter alleen daarmee ben je er nog niet. Er is ook een passende procesinrichting nodig om er voor te zorgen dat de monteur zijn werk ook echt efficiënt kan uitvoeren.

 

Kan het ook anders?

De impact van werkvoorbereiding en planning op logistiek werd mij vorige maand eens temeer duidelijk. Een monteur stond foeterend bij de balie om een groot gedeelte van de orderregels ongebruikt retour te geven na het uitvoeren van projectmatige werkzaamheden. Ondanks dat de uitlevering van het materiaal qua logistiek was afgestemd op het type werk van de monteur betrof het voor een groot gedeelte verkeerd aangevraagd materiaal. Zo zonde van de tijd van de monteur en de tijd voor het verzamelen van de order door de logistiek medewerker. Een echt goed presterend logistiek model in de markt van netbeheerders kent meer uitdagingen dan alleen een afgestemde logistieke inrichting per type werkpakket.

 

 

Procesmaatregelen zijn belangrijk

De volgende vijf procesmaatregelen zijn randvoorwaardelijk voor een effectieve en efficiënte invulling van de logistieke inrichting:

 

1. Maak een goede werkvoorbereiding en planning
Hoewel dit niet per definitie een logistieke taak is, is een goede planning cruciaal. Dit begint met een gespecificeerde project-materiaallijst en het tijdig kenbaar maken van de long lead items in een grove planning. Op deze manier kan de afdeling logistiek tijdig haar bevoorrading opstarten. Daarnaast is het actief bijwerken van de planning bij verschuivingen van essentieel belang. Onnodig picken en uitleveren van materiaal voor verschoven of verkeerd voorbereide projecten zijn een directe “waste”.

 

2. Regel materiaalregistratie strak in
Een slechte registratie van ontvangen en verbruikt materiaal op projecten leidt tot vervelende “bleeders” door voorraadverschillen aan het einde van het financiële boekjaar. Een goede beheersing van voorraden in het logistieke netwerk kan alleen wanneer registratie van materiaal op een project ook nageleefd wordt. Voor een goede, snelle en gemakkelijke registratie is een goede voorcalculatie van materiaal belangrijk. In dat geval hoeft een monteur alleen de afwijkingen van de calculatie aan te vullen en verloopt de registratie met veel minder fouten en dus sneller.

 

3. Software ondersteuning is cruciaal
Goed ingerichte software ondersteunt het gehele planningsproces vanaf engineering tot aan materiaalregistratie. Uiteraard moet hierbij de basisadministratie op orde zijn, denk hierbij vooral aan een goed ingericht artikelbeheer. Dit vormt namelijk het logistieke hart van de planning.

 

4. Creëer een wendbaar logistiek netwerk naar de behoefte van de operatie
Het belangrijkste is dat monteurs ontlast worden van logistieke zorgen om materiaal zodat ze maximaal doen waar ze goed in zijn: aanleg- en onderhoudswerkzaamheden uitvoeren. Dit betekent dat de logistieke reisbewegingen van de monteur minimaal moeten zijn. Dat kan bijvoorbeeld door materiaalleveringen op zijn bus of op “pick-up- drop-off-points” dichtbij de locatie van de monteur. Daarnaast is het wenselijk dat de materiaalleverancier grote leveringen zoveel mogelijk rechtstreeks op projectlocatie levert.

 

5. Richt je vervolgens op voorraadoptimalisatie
Na invulling van bovenstaande condities wordt het zinvol om voorraadoptimalisaties door te voeren. Hiermee kan een flinke besparing op de voorraad gerealiseerd worden. Immers de voorraad die nu nodig is om de operatie draaiende te houden ter compensatie van een inefficiënt proces wordt dan overbodig.

 

Dit leidt tot het beter uitkomen van je financieel boekjaar, geen gefrustreerde monteurs en dus wordt er efficiënter gewerkt. Ook levert het een grote besparing van kosten op, de logistiek medewerker kan beter zijn werk doen en de huidige voorraden naar beneden worden afgesteld.

 

Een responsieve logistieke inrichting en organisatie voor de markt van netbeheerders kent zowel inrichtingsvraagstukken als procesmaatregelen die in nauwe samenhang beschouwd en ingevuld moeten worden. Ik hoop dat bovenstaande stappen ter inspiratie zijn om jouw processen rondom logistiek te optimaliseren, zodat je de inefficiënties en de frustraties in de operatie kunt wegnemen. Laat het me weten als je eens over dit onderwerp met mij wil sparren of een andere logistieke uitdaging.

Meer weten?

Rutger Vlasblom
Director Europe