Recruitment is als daten

“Geen echte recruiter”. Dat is de disclaimer die ik graag aan het begin van deze blog maak. Gewoon een enthousiaste consultant die zich bemoeit met het werven van nieuwe collega’s. Waarom? Het is een mix van betrokkenheid, enthousiasme en een tikkeltje nieuwsgierigheid. De euforie van de reactie op je connectieverzoeken en de spanning van het afwachten. In mijn drive naar succes ben ik er onderhand achter gekomen dat recruitment een emotionele rollercoaster is. Mijn beeld over recruiters is inmiddels dan ook bijgesteld van ‘enge gladjakkers’ naar ‘hardwerkende professionals’. Recruitment eet energie: Eerst ben je veel tijd kwijt aan het interesse wekken bij kandidaten. Wanneer dat gelukt is begint het echte werk: de aandacht niet verliezen. Zoals een vriend van mij ooit zei: “Recruitment is net als daten.”

 

 

LinkedIn is net als Tinder

Recruitment net als daten? Dan is LinkedIn het Tinder van recruitment. Binnen enkele minuten heb je een persoonlijk berichtje naar meerdere personen verstuurd. Via de zoekfuncties maak je makkelijk selecties op studies, landen, talen en interesses. Door het specifiek zoeken op een aantal kernwoorden, optimaliseer je de selectie. Zo gebruik ik zelf vaak de toevoeging ‘Msc’, om afstudeerders of net-afgestudeerde junioren te vinden. Dit alles kan nog binnen een gratis account, per maand heb je een gelimiteerd aantal pogingen. Voor volledige toegang en extra zoekopties heb je een premium account nodig, maar daar betaal je je blauw aan. Niet rendabel voor de wat kleinere bedrijven zoals wij.

 

Het spannende moment: Iemand benaderen

De meeste tijd zit hem niet eens in het zoeken en het berichtje typen, maar in de duur voordat je de ongegeneerde durf hebt verzameld om op de verzendknop te klikken. Zeker aan het begin had ik hier wat moeite mee. Alleen een pagina van iemand bekijken, geeft uiteraard al een bericht aan de desbetreffende persoon. Wildvreemde mensen connectieverzoeken toesturen met de vraag of ze een vacature willen ontvangen of de website willen bekijken; schaamte hoort er niet bij. Het gaat niet anders, het is tegenwoordig lastig kandidaten te vinden. Zeker in de sector data-analyses en consulting, waar wij in zitten. Je moet veel mensen benaderen, het rendement is laag. En als er dan uiteindelijk iemand een reactie geeft, begint het echte werk pas. Iemands interesse krijgen is één, maar voordat iemand uiteindelijk is binnengehaald, zijn er nog wel wat hordes te nemen.

 

 

Doen wat zij niet kunnen

Recruitmentbureaus hebben grote programma’s, lijsten en misschien wel software om deze hele zoektocht bij te houden en in kaart te brengen. Als klein bedrijf kun je daar eigenlijk niet tegenop. Dus kijk je naar activiteiten die jou onderscheiden van de rest. Zo geven wij regelmatig gastcolleges op verschillende universiteiten, iets wat recruitmentbureaus niet snel zullen doen. Tijdens de colleges geven we een korte inhoudelijke introductie van ons werk. Zo proberen we studenten enthousiast te maken voor ons bedrijf en hopelijk te vinden voor een afstudeerstage.  En dat dit werkt, blijkt bijvoorbeeld al uit het feit dat Gordian daardoor toppers als ondergetekende vond. 😊

 

Respect voor de doorgewinterde recruiter

Het is dus allemaal niet zo makkelijk. Hoe krijg ik genoeg kandidaten geïnteresseerd? Hoe zorg ik er voor dat die kandidaten passen binnen de zoekselectie? Maar nog belangrijker: hoe hou ik de aandacht van die kandidaten tijdens het recruitmentproces vast? Zoals ik al zei, bij Gordian proberen wij ons vooral te onderscheiden van alle grote firma’s. Geen recruiters, maar gewoon consultants die zelf potententiële nieuwe collega’s benaderen. Consultancy betekent netwerken en ook recruitment is investeren in de connectie. Maar net zoals bij daten kan het gebeuren dat iemand de relatie beëindigt. Ons achterlatend, teleurgesteld met een bak ijs, een CV en een toekomst die zo mooi had kunnen zijn. Op naar de volgende.

 

 

Rogier Zoun – Young Gordian

Hoe gaat het er eigenlijk aan toe binnen Gordian? Rogier is een van onze Junior Consultants en geeft regelmatig een kijkje achter de schermen bij Gordian.

Meer weten?

Rogier Zoun
Lead Consultant