“The big 5” in de service logistieke wereld

Zoals menigeen wellicht weet, heb ik de laatste jaren regelmatig in Zuid Afrika mogen vertoeven. Ik heb aan de wieg mogen staan van Gordian Zuid-Afrika, dat nu na een paar jaar zaaien flink zijn vruchten begint af te werpen. Naast vooral heel hard werken  – néé, het is echt niet alleen vakantie 😉 – heb ik ook wat snoepreisjes mogen maken. Ik heb “the big 5” meerdere malen mogen bewonderen en ook na de zoveelste keer ben ik nog steeds “impressed”.

The big 5 bestaat uit de olifant, de neushoorn, de leeuw, de luipaard en de buffel. Deze dieren zijn – in tegenstelling tot wat de naam doet verwachten – niet per definitie de grootste of gevaarlijkste dieren. Het nijlpaard bijvoorbeeld is groter dan de leeuw en wordt als gevaarlijker dan de buffel beschouwd. De voornaamste reden van de naam stamt uit de tijd van de trofeejagers. Deze dieren werden als de vijf lastigste beschouwd om te voet te bejagen. Tegenwoordig jagen we gelukkig vooral met onze fotocamera op deze dieren.

 
Bron: privé-foto’s

 

Nu de link naar service logistiek. Is er binnen de service logistiek wereld ook een “big 5” te benoemen: Welke 5 service logistieke issues zijn het moeilijkst te tackelen?

 

De service logistieke buffel: “Forecasting van slow movers”

De buffel lijkt op een afstandje een vrij vredelievend dier. Het liefst dartelt hij met honderden soortgenoten rond in een modderpoel. Maar schijn bedriegt. De buffel is de gevaarlijkste van de big 5. Hij staat bekend als onvoorspelbaar en heeft het vaak op jagers gemunt. Dit kennen we in de service logistiek ook, in de vorm van de “slow movers”. Elk bedrijf in de service logistiek en onderhoud heeft er helaas erg veel van. Maar ze zijn ook vaak kritisch, dus misgrijpen heeft veel impact op het proces. De grootste uitdaging van dit type artikelen is het voorspellen van de vraag. Statistische modellen werken niet. De aanpak bestaat daarom uit een multidisciplinair team dat beslissingen neemt op basis van diverse objectieve overwegingen.


De service logistieke neushoorn: “Schaarse goede kennis”

Helaas is de neushoorn in Afrika bijna uitgeroeid. Allemaal vanwege de hoorns die speciale medicinale eigenschappen worden toegedicht. Feitelijke nonsens – onze nagels zijn van hetzelfde materiaal gemaakt – maar de jacht is er niet minder om. De service logistiek kent ook schaarste, in de vorm van kennis en kunde. Logistiek is lang het ondergeschoven kindje geweest. Ik zie op dit moment wel een verschuiving. Met de grote druk op kosten (torenhoge voorraden) danwel door de slechte materiële beschikbaarheid (zie onze Defensie als voorbeeld) wordt het hebben van goede mensen in dit werkveld cruciaal. Alleen hebben we ze nu natuurlijk niet zomaar op de plank liggen.


De service logistieke leeuw: “De macht van maintenance”

De mannetjesleeuw wordt ook wel “de koning der dieren” genoemd. De werkelijkheid is echter dat de leeuwin al het werk doet: zij jaagt, zij zorgt voor de kleintjes, zij is de baas over de groep. En het mannetje gaat er met de eer vandoor. Dit representeert enigszins de machtsverhouding tussen “Maintenance” en “Logistiek”.  Maintenance wil koste wat kost de artikelen op voorraad hebben, want de productie moet draaien. Logistiek probeert naar beste eer en geweten hier gehoor aan te geven, maar krijgt bij misgrijpen de wind van voren. Introspectie ontbreekt: Maintenance is vaak zelf de veroorzaker van het probleem, door bijvoorbeeld slechte onderdelenregistratie, incomplete en te late planningen. Communicatie en samenwerken zijn de sleutelwoorden tot verbetering.


De service logistieke luipaard: “Obsolescence”

Een luipaard zit het grootste deel van de dag in een boom. Alleen voor het jagen verlaat hij die. Hij besluipt en bespringt  – als een duveltje uit een doosje – zijn prooi. Ook obsolescence popt vaak zo onverwachts op. Het systeem staat stil en het noodzakelijke onderdeel blijkt niet meer verkrijgbaar, wat nu? De hamvraag is, kunnen we hier eerder op anticiperen en op welke manier dan? Oplossingen zijn er, maar vragen altijd samenwerking in de keten, die niet altijd gericht is op samenwerking.


De service logistieke olifant: “snel veranderende onderhoudsomgeving”

Olifanten zijn vooral vreedzame dieren, maar ook enigszins destructief voor de omgeving. Als je op “game-drive” bent, kun je precies zien dat olifanten langs zijn geweest. En nee, niet door hun …uitwerpselen…, maar ongeveer alle bomen liggen plat. De olifant is dus in staat in korte tijd het landschap drastisch te veranderen. Dit zien we in de service logistiek ook. Nieuwe technologieën vliegen je om de oren, waardoor de te onderhouden systemen voortdurend in beweging zijn. De uitdagingen die dit met zich meebrengt, zijn divers: o.a. kleine “gelijke” installed base, noodzaak tot veel in- en uitfasering assortimenten, onderhouden van technische kennis, maar ook de eerdere genoemde issues obsolescence en forecasting.
 

Nu is het jagen op “the Big 5” not done, maar ik hoop dat deze blog inspireert om de “Service logistieke Big 5” wel na te jagen en de issues te tackelen.

Meer weten?

Miranda Nooijen
Senior Consultant