Waarom de schappen leeg zijn

met 100% voorraadbeschikbaarheid

Het is voor iedereen een apart gezicht. Lege schappen in de supermarkt. Niet alleen lang houdbare producten waren ‘out of stock’, ook consumenten die zochten naar versproducten als groenten, vlees en brood moesten met lege handen naar huis toe.  De oorzaak: Hamsteraars. Op het nieuws kregen we te horen dat de magazijnen vol staan met producten, het was een kwestie van aanvullen, maar hoe kan het dan dat een aantal dagen later de schappen nog steeds leeg zijn? Luisteren we niet goed naar Rutte en hamsteren we nog steeds? Nee, als voorraad specialist weet je dat er een andere verklaring is, namelijk het verschil tussen voorraadbeschikbaarheid en servicegraad.

 

 

Servicegraad of voorraadbeschikbaarheid

Onder servicegraad verstaan we de beschikbaarheid die de klant ervaart. Hiermee bepalen we de kans dat je als consument in de supermarkt staat en iets wel of niet van je boodschappenlijstje kan afstrepen. De gemeten beschikbaarheid komt in dit voorbeeld overeen met de voorraadbeschikbaarheid op de planken in de supermarkt. Echter we praten altijd over een voedselketen. Er zijn meerdere plekken waar het product zich kan bevinden. Wanneer we spreken over voorraadbeschikbaarheid dan hebben we het vaak over of een product beschikbaar is in de keten of het netwerk. Servicegraad en voorraadbeschikbaarheid hebben dus niet altijd een één op één relatie. Naast de beschikbaarheid van de voorraad kunnen we de servicegraad verder onderverdelen in aanvraagkwaliteit en uitleverbetrouwbaarheid. Twee effecten die vaak tot misperformance leiden.

 

Aanvraagkwaliteit

Doordat vrijdag iedereen begon te hamsteren waren de schappen in een klap leeg. Niet omdat de voorraadbeschikbaarheid in het magazijn niet hoog genoeg was, maar omdat de supermarkten de hoge vraag niet hadden zien aankomen. Het hamsteren was minder erg geweest als alle klanten twee dagen van te voren de lokale supermarkt netjes hadden geïnformeerd over hun inkoopwoede. Immers, op deze manier hadden de supermarkten proactief kunnen reageren op de grote vraagstroom.

 

 

Uitleverbetrouwbaarheid

De eerste golf was vrijdag en ook zaterdag werd het er niet veel beter op. Maar daarna wisten de supermarkten dat ze extra moesten bevoorraden. Aanleveringen werden opgeschroefd en versneld, maar nog steeds zijn aan het begin van deze week sommige schappen leeg. Oorzaak: een lage uitleverbetrouwbaarheid. Het magazijn heeft voldoende voorraad en ook de aanvraagkwaliteit zou de afgelopen dagen geen probleem moeten zijn, we weten immers sinds vrijdag van het probleem af. Echter, er is niet genoeg capaciteit om alle producten uit het magazijn aan te leveren. Schuldig zijn de magazijnmedewerkers zeker niet, je kan niet meer doen dan mogelijk. Positief punt: Uitleverbetrouwbaarheid is makkelijker te beïnvloeden dan voorraadbeschikbaarheid.

 

 

Beïnvloeding

Wat doen de supermarkten nu om de controle terug te krijgen over onze voedselketen? Er vinden twee belangrijke interventies plaats. Ten eerste proberen supermarkten de aanvraagkwaliteit te verbeteren door structureel te communiceren dat er genoeg voorraad aanwezig is in de keten. Op deze manier proberen ze de vraag, en met name de variantie te verlagen, waardoor de voorspelbaarheid van de vraag toeneemt. Daarnaast zijn de supermarkten leveringen aan het opschalen. Maar ook in de opslagmagazijnen worden overuren gemaakt, wat uiteraard invloed heeft op de uitleverbetrouwbaarheid. U hoeft dus niet te vrezen, uw servicegraad wordt momenteel beïnvloed. Hopelijk is de spanning er komend weekend weer een beetje af, want zoals het aloude gezegde luidt: “Rust in de keten, zorgt morgen voor eten.”

Meer weten?

Rogier Zoun
Lead Consultant