Nieuws en publicaties

Training voorraadbeheersing van Spare Parts – 17 en 18 februari 2022

Balans tussen de KPI’s grijpkans, voorraadwaarde en operationele kosten

“Kapitaalgoederen hoeven niet stil te staan als gevolg van logistieke wachttijd” is het uitgangspunt van deze training. Maar hoe zorg je dat de voorraad(waarde) binnen acceptabele bandbreedtes blijft? Krijg inzicht in de perfecte balans tussen werkkapitaal, beschikbaarheid en operationele kosten. Voorraadbeheersing van spare parts is dus heel veel meer dan louter materiaal bestellen, ontvangen, op de juiste schappen leggen en vervolgens weer uitgeven.

 

De juiste voorraadbeheersing streeft naar het vermijden van onnodige voorraden op korte én lange termijn. En het tegengaan van verspillingen heeft niet alleen betrekking op direct meetbare kosten, maar ook op financiële en economische neveneffecten zoals onnodig verbruik van grondstoffen en energie en het vernietigen van in reservedelen opgesloten toegevoegde waarde.

 

De informatieve én praktische training geeft u inzichten en technieken om uw voorraadbeheer van spare parts naar een hoog niveau te brengen.

 

Doel
De training bevat methoden en technieken om te komen tot een optimale balans tussen de KPI’s grijpkans, voorraadwaarde en operationele kosten. We gaan in op de overeenkomsten en verschillen met voorraadbeheersing voor handels- en productievoorraden, vraagvoorspelling en het berekenen van veiligheidsvoorraden, bestelniveaus en ordergroottes, zowel voor consumables als repareerbare reservedelen.

 

Onderwerpen
Tijdens de training leer je;

  • De invloed van verschillende soorten onderhoud op de voorraad te kennen
  • De voorraadhoogtestrategie te bepalen
  • Optimale voorraadhoogtes en bestelgroottes te berekenen
  • De technieken rond repairables toe te passen
  • De efficiëntie en effectiviteit van het voorraadbeheer op basis van KPI’s op te volgen

 

De aangeboden theorie wordt verduidelijkt met praktijkvoorbeelden en wordt bovendien afgewisseld met oefeningen en cases, waarbij deelnemers ook hun eigen kennis en ervaring kunnen delen. Er is bovendien ruimte om problemen, waarmee de deelnemers in de eigen praktijk te maken hebben, te bespreken.

 

Bestemd voor
Iedereen die zich bezighoudt met het vaststellen van de juiste bestelniveaus in de ERP of Maintenance Managementsystemen, Maintenanceprofessionals. Productiemedewerkers EN inkopers.

 

Praktische info
17 en 18 februari 2022

NVDO Verenigingsgebouw in Houten (volgens de actuele Corona maatregelen)

08.30 – 16.30 uur

 

Aanmelden kan hier!

Meer weten?

Rogier Zoun
Lead Consultant
Jürgen Donders
Partner