Corona en spare parts:

We kunnen weer managen… ondanks disruptie

Pff, we mogen weer naar de kapper

We zijn inmiddels zo’n 8 weken verder sinds de intelligente lockdown is ingesteld. Een hele bijzondere tijd. Met een paniekerig begin waarin veel werd gehamsterd in de supermarkten. Vervolgens een periode van gewenning en berusting en nu ontstaat weer rumoer. We willen allemaal verder. Gelukkig mogen we sinds 11 mei weer wat meer, zoals naar de kapper om van onze Corona-coupe te worden verlost.

Bij veel bedrijven zagen we wat meer ratio. Binnen no time werden productiefaciliteiten aangepast en versneld en voorraden aangevuld tot hogere niveaus dan normaal. Veel goede maatregelen, zonder dat we enig zicht hadden op het nieuwe normaal.

 

Bedrijven krijgen zicht op business impact

Nu we een kleine 2 maanden verder zijn weten we nog niet alles, maar al wel veel meer. Na een rondgang bij onze klanten en relaties blijkt de business impact overal enorm maar tegelijkertijd heel verschillend. Een sfeerimpressie:

Bij Original Equipment Manufacturers (OEMs) zien we een sterk verschillend beeld. Bij sommige is de vraag ingestort, onder meer in de graaf- en constructiewereld. Echter in diezelfde wereld zien we effecten van overheidsingrijpen. Overheden halen bouwprojecten naar voren, met bijkomende investeringen. Eén klant in de “Yellow Metal” business ziet 2020 zelfs als een potentieel prima jaar. Dat komt overigens door extreme omzet op één type graafmachine.

In andere sectoren blijven OEMs het in het algemeen goed doen. Vooral bedrijven in de high-tech gaan redelijk goed door. Echter per land of machine zie je grote verschillen. Zo hoorden we van een relatie sommige klanten gaan hamsteren, en dan hebben over machines van tientallen miljoenen Euro’s (hoe gek gaat het worden?). Weer bij andere klanten zit de portemonnee helemaal dicht.

Asset Owners zien we veelal creatief omgaan met onderhoud nu veel assets stilstaan of minder gebruikt worden. Ze nemen vooral de tijd om groter onderhoud en modificaties eerder uit te voeren. Dat kun je natuurlijk maar voor een beperkte tijd doen. Ze lijken te gokken op een stabiele operatie per september van dit jaar. Dat wil zeggen: nog geen productie op het oude niveau, maar wel een niveau waarmee bedrijven weer – in potentie – winstgevend kunnen zijn. Bij de OEMs hoor ik vergelijkbare geluiden.

 

Aanpassing spares supply chain strategieën is maatwerk

Wat is de impact op de spares supply chain? Het vervelende antwoord is: dat hangt er vanaf. Bij de voornoemde Asset Owners zien we bij bestaande parts grote vraagpieken ontstaan, en we zien veel nieuwe parts opgevoerd worden. Uiteraard is dat terug te voeren op het naar voren halen van onderhoud en modificaties.

Bij OEMs zien we – als gezegd – grote verschillen per land en machine ontstaan. Dat vraagt een snelle aanpassing van de supply chain, in termen van voorraden, voorraadlocaties en routering van flows. Ergo, we weten nu globaal hoe de business zich gaat ontwikkelen. Maar het aanpassen van de supply chain op deze disruptieve situatie is niet makkelijk.

Een heikel punt is bijvoorbeeld op welke data en feiten beslissingen worden gebaseerd? Even technisch: veel forecasting & inventory systemen gebruiken transactiedata als basis. In een steady state situatie is dat verantwoord. Echter hoe representatief is die data geproduceerd in maart en april? Vermoedelijk beperkt. Maar het vervangen van die data door data uit eerdere maanden is ook te kort door de bocht. Wij merken dat er wel degelijk representatieve data te vinden is, maar dat is wel een zoektocht. Een voorbeeld is het herkennen en scheiden van zich herhalende vraag en incidentele vraag als gevolg van eerder uitvoeren van groot onderhoud.

Terug naar het veranderde gedrag van onze klanten en relaties. Logischerwijs krijgen leveranciers te maken met geheel andere bestellingen. Daar hebben ze veel moeite mee. Of nog erger: we zien dat veel bestaande contracten met leveranciers worden opengebroken. Er is namelijk sprake van een “force majeure”. Allemaal heel begrijpelijk, maar is dit ook niet de ideale kans contracten aan te gaan die echt gebaseerd zijn op samenwerking? Leveranciers rekenen nu een forse marge op spares en klanten proberen zoveel mogelijk te diversificeren. Gevolg is dat niemand in de keten echt gelukkig is. Misschien tijd voor wat minder marge vanuit de leveranciers en meer loyaliteit vanuit de klanten?

En zo zijn er nog veel meer factoren van invloed op de aanpassing van de spares supply chain strategie, allemaal sterk bedrijfsafhankelijk.

 

Virtuele bak koffie?

We kunnen weer vooruit kijken en anticiperen op de toekomst. Ondanks alle ellende, is het voor supply chain experts uitdagend (en eigenlijk wel leuk) om maatwerk supply chain strategieën te ontwikkelen.

Mocht je gewoon eens willen sparren met één van onze experts, dan kan dat natuurlijk. Dat doen we vanuit betrokkenheid maar ook omdat wij graag onze hersenen kraken over complexe supply chain situaties. Mail dan even naar info@gordian.nl.

Succes!

 

Meer weten?

Jan Willem Rustenburg
Founding Partner