Hoe maak je jouw service & spares supply chain Corona-resistent?

Zes praktische suggesties

Niemand kan meer om het Coronavirus heen. Hele provincies gaan in quarantaine, we geven elkaar een elleboog in plaats van een hand, diezelfde handen zijn nog nooit zo schoon geweest. Hoewel tijdelijk, begint Corona een maatschappelijk ontwrichtend karakter te krijgen. Als mens vind ik dat zorgwekkend om te ervaren.

 

Als professional merk ik ook de impact ervan op de supply chain. Zo werd al duidelijk dat er containertekorten zullen ontstaan vanwege de “China-quarantaine”. De eerste tekorten voor de service & spares supply chain zijn ook al voelbaar. Eén van de redenen daarvoor is dat diverse bedrijven een aantal jaren geleden een “low cost country sourcing strategy” invoerden. Dat betekende dat China en omliggende landen belangrijke equipment en spares leveranciers werden.

 

Een begrijpelijke maar onverstandige reactie van bedrijven is nu massaal te gaan hamsteren. Daarmee creëren ze niet alleen toekomstige non-movers voor zichzelf maar veroorzaken ze ook stevige bullwhip-effecten in de gehele keten, met alle ellende van dien.

 

Ik pleit ervoor het hoofd koel te houden bij het Corona-resistent maken van de service & spares ketens. Uiteraard zijn er redenen om zenuwachtig te worden, uptime van assets moet immers gegarandeerd blijven. Echter, zonder glazen bol,  is het reëel te verwachten dat Corona vooral een “2020-ding” is. We hebben dus te maken met een heel vervelend, maar tijdelijk, probleem.

 

Onderstaand heb ik zes suggesties uiteengezet waarmee we de supply chain Corona-resistent kunnen maken. De eerste set omvat een aantal recht-toe-recht-aan maatregelen. De tweede set bevat een aantal maatregelen vanuit de “Never waste a good crisis” gedachte.

 

“Recht-toe-recht-aan”

 

  1. Top de voorraden fast- en medium movers op

Dit lijkt een vreemde omdat we ‘hamsteren’ nu juist als een risico en verstorend hebben gekwalificeerd. Het is echter een utopie om te bedenken dat niemand meer gaat hamsteren. Om te voorkomen dat jullie het enige ‘verstandige’ bedrijf zijn is het devies: hamster verstandig! Dit is ook een makkelijke. Maak opnieuw een classificatie, bepaal de voorraadparameters en vul aan tot het maximum. Voor slow movers is dit minder nodig, omdat die voorraad meestal wel genoeg is om een half jaar te overbruggen.

 

  1. Ruim de rommel eens goed op

Laten we eerlijk zijn; in werkplaatsen liggen meestal nuttige, maar grijs/zwarte voorraden. Schoon dat eens op, leg de goede spullen in de voorraden want dat maakt de investering alleen maar minder. Maar kijk ook eens naar de ‘rommel’ in je magazijn. Daarmee bedoel ik de al 5 jaar niet-bewegende artikelen die relatief goedkoop zijn. Hierdoor zijn het meestal niet de meest kritische artikelen. Ook zijn deze vaak nog steeds op de markt te verkrijgen – of te printen in 3D.

 

  1. Zoek alternatieve suppliers

Dit is iets minder makkelijk op de korte termijn, maar toch wezenlijk – zeker ter voorkoming van leveringsproblemen bij toekomstige disrupties. Spreiding is cruciaal, vooral geografisch. Maar maak dit ook niet te moeilijk, begin niet met de Original Equipment Manufacturers maar start met distributeurs en groothandels.

 

“Never waste a good crisis”

 

  1. Ga versneld aan de slag met 3D-printen.

Deze innovatie blijft een beetje “hangen”. De technologie is inmiddels beschikbaar om vele verschillende parts te printen. Hoog tijd om met leveranciers tot win-win afspraken te komen over het gebruik van intellectual property en verdienmodellen (bijvoorbeeld via Spotify for 3D).

 

  1. Ga spares parts-poolen met zusterbedrijven en concullega’s

Deze maatregel ligt in veel industrieën erg gevoelig. Toch weten we dat er veel commonality is tussen parts. Denk bijvoorbeeld aan de petrochemische industrie in de regio Rijnmond of tussen de verschillende OV-bedrijven in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. Als dit concept in de luchtvaart veel wordt toegepast, waarom elders dan niet?

 

  1. Verminder de spares consumptie

Ook zo eentje die interne relaties op scherp kan zetten. Onze analyses wijzen vaak uit dat spares consumptie niet alleen verklaard kan worden vanuit faalpatronen als slijtage. Verkeerd gebruik en aanvulling van zwarte voorraden vormen ook een deel van de consumptie. Onderhoud en Asset Management moeten prikkels krijgen om de spares consumptie zo laag mogelijk te houden.

 

Ik hoop dat mijn suggesties je verder kunnen helpen bij het Corona-resistent maken van je supply chain en we dit virus snel zien verdwijnen. Veel succes bij het nemen van de juiste maatregelen!

Meer weten?

Jan Willem Rustenburg
Founding Partner